środa, 30 stycznia 2019

"Nieznane życie lodowców" Bjorn Roar Vassnes

Autor: Po drugiej stronie... dnia stycznia 30, 2019



„Nieznane życie lodowców” to książka która tytułem w pierwszym skojarzeniu przypomniała mi książki typu „Sekretne życie drzew”, „Duchowe życie zwierząt” itp. Przyroda, która nie ma głosu, w publikacjach tego typu w końcu go otrzymuje, a my możemy dowiedzieć się więcej o tych tajemniczych istotach i zjawiskach, o naturze która nas otacza.

Bjorn Roar Vassnes jest jednym z czołowych norweskich dziennikarzy naukowych i autorem książek o tematyce popularnonaukowej. W swojej książce stara się odkryć tajemnice najmroźniejszych zakamarków naszej planety. Śnieg i lód pokrywają aż 10 procent powierzchni Ziemi. Mimo, że trudno sobie to wyobrazić, lód z odległej Arktyki i Antarktydy ma ogromny wpływ na warunki życia każdego z nas, gdziekolwiek mieszkamy. Dużo z badań i doświadczeń, które opisuje autor, dotyczy krajów skandynawskich, ale nie tylko. Autor zwraca uwagę na światowe publikacje i obserwacje, przywołując zjawiska z różnych części naszej planety i zwracając uwagę na niuanse i powiązania, z których do tej pory nie zdawaliśmy sobie sprawy.

Temat globalnego ocieplenia i tego, co może czekać naszą planetę, jeżeli nie zaczniemy o nią dbać, jest coraz popularniejszy i to właśnie pierwszy, maleńki krok ku lepszemu. Autor w swojej książce opisuje wszystko raczej prostym językiem, bardzo streszcza różne artykuły, kolejne rozdziały są bardzo krótkie. Mam wrażenie, że jego książka to dopiero pierwsze zarysowanie tematu, to taki wstęp do poszukiwania informacji w kolejnych publikacjach tego typu. Może po nią sięgnąć zarówno kompletny laik, jak ja, czy też osoba zainteresowana tematyką, w celu uszeregowania swojej wiedzy.

Myślę, że książka zrobiłaby na mnie większe wrażenie, gdyby była ilustrowana – tak ją sobie w pierwszej chwili wyobrażałam, jako taką bogatą w treść i zdjęcia publikację popularnonaukową. Brak mi tego tutaj, myślę że odbiór byłby wtedy zdecydowanie lepszy. Ta książkowa nowość na pewno porusza ważne tematy, autor daje ciekawe przykłady z życia, odnosi się do wielu badań i zjawisk. Nie wciągnęła mnie jednak tak totalnie od deski do deski, momentami jest nudna. Zainteresować czytelnika takim tematem to sztuka, autorowi trochę tego zabrakło.

0 komentarze:

Prześlij komentarz

 

Po drugiej stronie... Copyright © 2014 Dostosowanie szablonu Salomon